Azt senki nem állíthatja komolyan,
hogy túlvilág, ítélet, pokol és mennyország is annyi van, amennyi vallás
Két részlet
A pokol országútján című könyvből
Írta: B. Élthes Eszter
2004.
hogy túlvilág, ítélet, pokol és mennyország is annyi van, amennyi vallás
Két részlet
A pokol országútján című könyvből
Írta: B. Élthes Eszter
2004.
Előszó
„Mint a
hópelyhek, hullanak a mélységbe”
A nemrég
elhunyt sikeres sportoló temetésén sportága kapitánya – egyébként nagyon szép
beszédben – így búcsúzott a halottól: „Az utolsó harangszó legyen egyben a
lovasok gongja is; ezzel indítsuk el őt az égi versenypályákra, ahol bevonul
a magyar sporttörténelem nagyjai közé.”
Nem tudom, hogy az „egyszerű halandók” felett mondott gyászbeszédekben elhangzik-e a fentihez hasonló megjegyzés, de az ismert emberek nekrológjaiban a médiákban szereplő búcsúztatók kivétel nélkül annak a meggyőződésüknek adnak hangot, hogy az elhunyt már az égi színpadon, égi versenypályán vagy valamilyen más égi színtéren a többi előtte elmenttel közösen folytatja földi tevékenységét nagy boldogságban.
Azon
felül, hogy az ilyen szólam biztos sikerrel kecsegtet, és emberek sokaságát
képes félrevezetni, a figyelmes hallgató számára megannyi megválaszolatlan
kérdést is felvet: Milyen vallásból meríti a beszélő információját az „égi
mezőkről”? Melyik vallás beszél egyáltalán túlvilágról? És amelyik beszél,
mit mond róla? És az elhunytnak milyen kapcsolata volt ezzel a vallással?
Követője volt? És ha igen, akkor annak tanítása szerint ő vajon kiérdemelte-e
az „égi örömöket”?
Ez a
közéletünkből vett példa világosan megmutatja, hogy korunk emberének fejében
nagy zavar uralkodik a vallásról, Istenről, hitről, örökéletről, túlvilágról.
Úgy tűnik, a nyilatkozók nem gondolják komolyan végig azt, amiről nagy
tömegek előtt kijelentéseket tesznek. Fontolgatás nélkül követik szellemi
divatját korunknak, amely magát felvilágosultnak, a múlt babonáitól megtisztultnak,
a tudomány és technika korának tartja – holott szellemében tájékozatlan és
öntelt, erkölcsében pedig már nem is minősíthető.
Vegyük
sorra a felvetődő kérdéseket: Melyik vallás beszél egyáltalán túlvilágról?
Azt hiszem, mindegyik, kivéve az ateizmust és a materializmust, amelyeket
ebben az összefüggésben, mai jóléti társadalmunkban nyugodtan a vallások közé
sorolhatunk.
A materializmus szerint az élet a halállal egyszer s mindenkorra befejeződik. Az ateisták sem hisznek a túlvilágban, következésképpen a pokolban, de az égi kávéházban, sportpályában, színházban sem. Így aztán felvetődik a kérdés, hogy ha az elhunyt megrögzött ateista volt, akkor miért beszélnek teteme felett túlvilági életről?
„A bűnös
dicsekszik kedvteléseivel, a rabló káromkodik, az istentelen semmibe veszi az
Urat: ‘Haragja fenn a magasban, bosszút nem áll, Isten nincs!’ – ez minden
gondolata.” (Zsolt 10,3-4)
Mindazonáltal
úgy tűnik, ma a nyugati világban újfent nem divat ateistának lenni; egyre
kevesebben vannak, akik ezt nyíltan vállalják. A többség azt állítja, hogy
hisz Istenben vagy valami hozzá hasonló lényben, akit saját lelki
szükségletére magának kitalált, s aki köré felépítette a maga egyéni
vallását. Ezek ugyan hisznek a túlvilágban, de abban mind egyetértenek, hogy
ott nincs felelősségre vonás, nincs ítélet, nincs pokol, csak boldogság.
Ezzel a mai ember vallása megalkotásakor úgy viselkedik, mint azok a bűnözők, akik tettük elkövetésekor csak az elérhető haszonra gondolnak. Ha rajtuk állna, ha őket kérnék fel vélemény-nyilvánításra, minden bizonnyal eltörölnék az igazságszolgáltatást, az ítéletet, a fegyházat, a halálbüntetést. Így tesz az Isten előtt vétkező mai ember is földi életében. Elhiteti magával és másokkal is, hogy nincs pokol, halálunk után nem vár ránk túlvilági ítélet, odaát csak általános boldogság létezik.
Így már
érthető, miért beszélnek a búcsúztatók égi találkahelyekről. Na de milyen
tanítás ez? Hol, mikor, milyen vallás beszélt, tanított erről a túlvilági
általános boldogságról?
Hiszen akármelyik eddig ismert vallást vesszük is példaként, abban majdnem mindegyik egyetért, hogy kétfajta helyszín van odaát: egy örömteli a jók, azaz az adott vallás parancsainak hűséges megtartói számára, és egy kínnal teli, ahol soha meg nem szűnő büntetés várja a rosszakat, azaz az adott vallás parancsait be nem tartókat. A hagyomány, a logika, a természet, a józan paraszti ész és majdnem minden eddigi vallás minden időben – egészen korunkig – hitt a túlvilági felelősségre vonásban, egy természetfeletti ítélőbíró létezésében. Ami viszont egyet jelent azzal, hogy a pokolban is hitt, hiszen milyen igazságszolgáltatás az olyan, ami csak jutalmat, büntetést pedig nem ismer.
Sőt,
valamennyi misztikus is, akinek voltak „hírei” a túlvilágról, arról számolt
be, hogy az emberek többsége a pokolba kerül. „Mint a hópelyhek hullanak a
mélységbe”, mivel földi életükben azon a „széles, kényelmes úton” jártak,
amely a kárhozatba vezet, és ahol a misztikusok leírása alapján olyan
rettenetes kínok várják őket, amilyenekhez képest e világ legszörnyűbb
fájdalmai gyerekjátékoknak tűnnek csupán.
1917. július 13-án Fatimában a látnokok bepillantást nyertek arra a helyre, ahova a bűnösök lelkei kerülnek. A legidősebb látnok-gyerek, Lucia így írta le a látottakat: „Egyszerre hatalmas lángtengert pillantottunk meg. Tele volt ördögökkel és kárhozott lelkekkel. Mintha átlátszó, izzó fekete és bronzszínű emberi alakok lettek volna. A tűzben ide-oda úszkáltak. Belsejükből füst és láng tört ki. Közben fájdalmukban és reménytelenségükben sikoltoztak és nyögtek.” Ezt a történetet – csakúgy, mint a többi túlvilágról jött üzenetet – természetesen lehet ignorálni, támadni, tagadni, de meg nem történtté tenni nem lehet.
Azt
szokták mondani, hogy holtakról vagy jót, vagy semmit. Így aztán talán Jókai
Mór regényalakja, Baradlay Kazimir „volt az utolsó”, akinek sírja fölött,
miközben ő már odafönt állt az igazság és mindentudás bírája előtt, itt, lent
is igazat mondtak, majd érdekében irgalomért könyörögtek. Ez minden bizonnyal
a valóban élt személyeknek is többet segítene ilyenkor, mint az égi
kávéházakról való fellengzős elmélkedés.
Már csak azért is, mert – én úgy gondolom – lelke legmélyén valójában mindenki tart a túlvilági felelősségre vonástól, következésképpen a pokoltól. Mgr. de Ségur Búcsú a hitetlenségtől, a pokol léte bizonyított című 1875-ben (!) kiadott könyvében arra a kérdésre, miért tagadják annyian a pokol létét, a következőképpen válaszolt: „Először is azért, mert legtöbbjüknek komoly érdeke, hogy ne legyen pokol. Ha tehetnék, a tolvajok is megszüntetnék a rendőrséget. Ugyanígy azok az emberek, akik ‘bajt szimatolnak’, mindig készek arra, hogy minden lehetséges és lehetetlen dolgot kitaláljanak, amivel bebeszélhetik maguknak, hogy nincsen pokol, kiváltképpen pedig a tűz pokla nem létezik. Pontosan érzik, ha van pokol, akkor az miattuk van. Úgy tesznek, mint a gyáva nyulak a sötét éjszakában, akik gondolataik elterelésére tele torokkal énekelnek, hogy félelmüket ne érezzék. És hogy még nagyobb bátorságot szerezzenek, megpróbálnak másokat is meggyőzni, hogy nincs pokol. Ezt írják a többé vagy kevésbé tudományos és filozófiai könyveikben, hangosan és halkan, minden hangnemben ezt ismételgetik, egymást múlják felül ennek hangoztatásával. E nagy lármában csak saját magukat hallják, és ezért egyikük sem gondol többé arra, hogy vannak még olyanok, akik hisznek a pokol létezésében. Így a maguk számára azt a következtetést és jogot vezetik le, hogy már nekik sem kell többé a pokolban hinniük. Így viselkedett a 18. században a Voltaire-t követő hitetlenek összes vezetője is. ‘Tudományosan’ megállapították, hogy se Isten, se mennyország, se pokol nem létezik. Teljesen biztosak voltak a maguk igazában. És a történelemből mégis tudjuk, hogy mindegyikük, egyik a másik után, a halál közeledtére szörnyű pánikba esett. Visszavonták, meggyónták bűneiket, és bocsánatért könyörögtek Istenhez és az emberekhez. Egyikük, Diderot, d'Alembert halála után ezt írta: ‘Ha nem lettem volna ott, ő is ugyanúgy visszakozott volna, mint az összes többi.’ És még nála sem hiányzott sok; hiszen utolsó pillanatában ő is papot hívatott. Mindenki ismeri azt a történetet, amikor Voltaire halálos ágyán azt követelte, hogy engedjék hozzá a Saint Sulpice templom plébánosát. Követői azonban olyan jól körülzárták, hogy a pap nem tudott a halálos beteghez előreférkőzni. Voltaire a düh és kétségbeesés egyik rohamában távozott az élők sorából.”
Ez
Voltaire második haláltusájakor történt: az elsőben hívei még nem tudták,
hogy mi fog történni, így amikor Voltaire papot hívatott, az még eljutott a
betegágyhoz. Miután Voltaire írásban visszavonta, és megbánta Istent és az
Egyházat gyalázó vétkeit, a pap feloldozta őt. Voltaire ezután
meglepetésszerűen felépült, és szégyenében a továbbiakban még veszettebbül
káromolta a keresztény vallást, mint annak előtte. Ezért vigyáztak rá követői
oly szigorúan második haláltusájakor.
Korunk
embere egy rideg kórházi ágyon, csöveken függve, közömbös idegenek mellett
vívja haláltusáját. Élete utolsó percében nemhogy pap, de többnyire még szerettei
– ha vannak neki egyáltalán – sincsenek mellette. Ha törődnek vele, akkor ez
a törődés testének szól csupán. Lelke támasz, vigasz és útmutatás nélkül
indul odaátra, ahol Isten igazságszolgáltatása, ítélete – és ezután nagyon
sokszor örökké tartó kínjaival a pokol vár rá.
A különböző vallások mást és mást követelnek híveiktől, de még ha a ma elterjedt hiedelem azt tartja is, hogy ezek nem zárják ki egymást, és ezért mindenki azt választhatja ki közülük, ami neki tetszik vagy hajlamainak a leginkább megfelel, azt azért senki nem hiheti, állíthatja komolyan, hogy túlvilág, ítélet, pokol és mennyország is annyi van, amennyi vallás.
Egy okos
papnak egyszer úgy sikerült megtérítenie egy őt gúnyoló fiatal katonát, hogy
amikor az a gyóntatószékben gyónás helyett ezt vetette oda neki: „Mit nekem a
vallás, a gyónás! Fütyülök rá!”, az őt ért sérelemért elégtételként a
következőt kérte: „Ön szavát adja nekem, és én a becsület nevében azt
követelem öntől, hogy nyolc napon keresztül elalvás előtt mindennap letérdel,
és a következő szavakat hangosan elismétli: ‘Egy napon meg fogok halni, de én
fütyülök rá; halálom után ítélkezni fognak felettem, de én fütyülök rá; perem
után elkárhozásra ítélnek engem, de én fütyülök rá; a pokolban örökké égni
fogok, de én fütyülök rá. ’”
Mert pokol
igenis létezik.
„Tágas a
kapu és széles az út, amely a romlásba visz – sokan bemennek rajta.” (Mt
7,13)
És mai
világunkban egyre többen vannak, akik az oda vezető „széles, kényelmes” úton
járnak. Írásommal azokhoz szeretnék szólni, akik „nem fütyülnek arra, hogy a
pokolba jutnak-e vagy sem”, akik hajlandók – áldozat árán is, ha kell – a
szűk kaput és a keskeny utat választani, „amely az életre vezet”. (Mt 7,14)
Mert pokol
igenis létezik. És csak Rajtad áll, kedves Olvasó, hogy oda akarsz-e kerülni
vagy sem. És ha nem, akkor semmi áron nem hagyod el a szűk, olykor
kényelmetlen utat, illetve ha már a széles úton jársz, akkor időben letérsz
arról. Mert ha így teszel, akkor biztosan megmenekülsz a pokol emberi aggyal
elképzelhetetlenül szörnyűséges kínjaitól, amelyek – senki ne áltassa magát
az ellenkezőjével – a ma divatos szép szólamok ellenére, a mai világban élők
többségére, földi életük következményeként, igenis várnak.
15. fejezet
Végső idők
„Csak az a
kérdés, hogy amikor az Emberfia eljön, talál-e hitet a földön?” (Luk 18,8)
A
katekizmus tanítása szerint az emberre halála után kétfajta ítélet vár: „a
halála utáni azonnali külön ítélet, amelyen számot kell adnia minden
gondolatáról, szaváról, cselekedetéről és az elmulasztott jóról, s amely után
lelke vagy a mennybe vagy a tisztítótűzbe vagy a pokolba kerül, majd a világ
végén az Utolsó Ítélet, amikor Krisztus újra eljön, és az egész világ előtt
kinyilvánítja isteni dicsőségét, majd maga elé hív ismét minden embert:
‘eljön ítélni eleveneket és holtakat’. Ekkor a halottak teste örökre egyesül
lelkükkel. A gonoszok teste rút lesz; visszatükrözi szívük gonoszságát és
kétségbeesését is. A jók teste azonban ragyogni fog, mint Krisztus
megdicsőült teste. Krisztus eljövetelekor megrendül az egész teremtés.
Megjelenése jelzi, hogy letelt a régi világ ideje, amelyben Isten dicsősége
még el volt rejtve, és megkezdődik az új világ ideje, amelyben Isten az egész
teremtést betölti dicsőségével. Utolsó Ítélet azért lesz (hisz a külön
ítéletkor már mindenki örök időre megkapta az őt megillető jutalmat vagy
büntetést), hogy Isten szentségét, igazságosságát és bölcsességét minden
ember elismerje, Krisztus az egész világ előtt megdicsőüljön, és a jók
elnyerjék a megérdemelt tiszteletet és a gonoszok a megérdemelt szégyent.
Akkor Istent már senki sem tagadhatja vagy vádolhatja, Krisztust senki sem
támadhatja vagy utasíthatja vissza, a jókat senki sem nyomhatja el, senki sem
gúnyolhatja és senki sem gyötörheti.”
Liguori Szent Alfonz írja: „Jelenleg, ha alaposan belegondolunk, az egész világon nincs más személy, akit annyira megvessenek, mint Jézus Krisztust. A legalávalóbb emberre is jobban tekintettel vannak, mint Istenre, mert még annak esetében is tartanak attól, hogy netalán megbosszulja magát, ha nagyon bántják. Egyedül az Istent sértők nem riadnak vissza attól, hogy Őt ismételten és gyakran bántalmazzák – úgy, mintha Isten nem tudna bosszút állni, amikor csak akar. A Megváltó ez okból állapított meg egy bizonyos napot, amely az általános ítélet napja lesz, és amelyet a Szentírás az Úr napjának nevez, amelyen Jézus Krisztus annak a hatalmas úrnak nyilatkoztatja ki végre magát, aki a valóságban. Ezért ezt a napot már nem az irgalmasság és a megbocsátás napjának hívják, hanem: ‘Az a nap a haragnak a napja, a szorongatásnak és a gyötrelemnek a napja.’ (Szof 1,15) És így is lesz, hiszen az Úr joggal ölti magára azt a tiszteletet, amit e világ bűnösei el akartak rabolni Tőle. Amikor az Úr megjelenik az ítéletre, keresztjét és szenvedésének többi eszközét előtte hozzák. Jézus Krisztus látása a kiválasztottakat nagy örömmel fogja eltölteni, míg az istentelenek számára ez még nagyobb kínt fog jelenteni, mint maga a pokol. Szent Vazul mondta, hogy ez a megszégyenítés minden kínnál gyötrőbb lesz. Az Utolsó Ítéletkor minden ember előtt nyilvánosságra kerülnek az istentagadók legtitkosabb és legszégyenletesebb bűnei is. Ezzel szemben a kiválasztottak vétkei továbbra is rejtve maradnak. (Ez a megállapítás megfelel Amorth atya és a többi exorcista megfigyelésének is. Az ő tapasztalatuk szerint ugyanis, a megszállottak az érvényesen meggyónt bűnöket, azaz a megszentelő kegyelem állapotában levő emberek vétkeit, nem, míg a többi ember legtitkosabb, réges-régen elkövetett bűneit is azonnal felismerik.) Szent Tamás teszi fel azt a kérdést, hogy ha Jézus Krisztus szavaira már a Getszemáni kertben mindazok a katonák, akik Őt meg akarták ragadni, a földre estek, vajon mi fog akkor történni, amikor Krisztus bírói székén ülve így szól az elátkozottakhoz: ‘Nézzétek, én vagyok az, akit ti megvetettetek!’”
Az embereket minden időben foglalkoztatta az a kérdés, mikor, hogy lesz a
világnak vége. A keresztények ugyanezt a problémát így fogalmazzák meg: mikor
jön el Krisztus újra a földre? Az Egyház a kinyilatkoztatás tévedhetetlen
tanításából csak azt tudja biztosan, hogy Krisztus ismét el fog jönni, s ez
akkor történik, amikor még élnek emberek a földön. Krisztus meglepetésszerűen
jön el – „úgy lesz, ahogy Noé idejében történt. A vízözön előtti napokban
ettek-ittak, nősültek, férjhez mentek egészen addig, amíg Noé be nem ment a
bárkába, s jött a vízözön és el nem sodorta mindnyájukat” (Mt 24,37-39), „az
Úr napja úgy érkezik el, mint éjjel a tolvaj” (1 Tesz 5,2) –, hogy eljövetele
után tartja a nagy, az egész világot átfogó, általános ítéletet, és hogy „azt
a napot és órát”, amikor ez bekövetkezik, „nem tudja senki, még az ég
angyalai sem, csak az Atya”. (Mt 24,36)
Korunkban, amikor a természeti katasztrófák soha nem volt mértékben
sújtják a Földet, az élet minden területén szaporodnak a kivédhetetlen
összeomlás jelei, egyre több ember és könyv foglalkozik a végső időkkel. E
kötetek egy része híres jósok jövendöléseivel foglalkozik, más része pedig
azokat a jeleket sorolja fel, amelyek a Biblia szerint a világ végének
közeledtére utalnak. Mindkét tárgyalási módnak gazdag anyag áll a
rendelkezésére: kezdve Malakiás híres pápa-jóslataitól a szentek, misztikusok
és látnokok kevésbé ismert kijelentéséig, illetve Dániel próféta
jövendöléseitől és Jézus Krisztus világ végére vonatkozó beszédétől a
Jelenések Könyvének titokzatos látomásaiig.
|
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése